یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
در دیدار با دانشجویان مطرح شد

وزیر ارتباطات: استارلینک موظف شد قواعد ما را بپذیرد / بیش از ۴۰ میلیون ایرانی از پیام رسان‌های بومی استفاده می‌کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع دانشجویان گفت: توسعه پیام رسان‌های بومی امروز به حدی رسیده که هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ در صورتی که زمانی قابل تصور نبود که ما بتوانیم سکو‌هایی داشته باشیم که قابلیت میزبانی

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، روز جمعه، سوم آذرماه، در دوره «پیشگامان رهایی» همزمان با ایام هفته بسیج و سالروز تشکیل بسیج دانشجویی، با حضور دانشجویان بسیجی از سراسر کشور، نشست‌هایی برای مطرح کردن مطالبات دانشجویان از مسئولان دولت در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با اشاره به اینکه امروز کسی که برای پیشرفت کشور و ایجاد امید در مردم تلاش کند، بسیجی است، با تاکید بر پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور گفت: توسعه پیام رسان‌های بومی امروز به حدی رسیده که هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران از آن‌ها استفاده می‌کنند در صورتی که زمانی قابل تصور نبود که ما بتوانیم سکو‌هایی داشته باشیم که قابلیت میزبانی از ده‌ها میلیون کاربر را داشته باشند.

عیسی زارع پور در نشست صمیمی با مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه امروز بسیجی کسی است که امید مردم را زنده نگه دارد، گفت: در برخی از حوزه‌ها ما پیشرفت‌های خوبی داشته ایم و شما بسیجیان وظیفه روایتگری و جهاد تبیین پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشور را دارید و وظیفه دارید هم مانند کسانی که برای پیشرفت کشور تلاش می‌کنند در این حوزه فعالیت کنید.

وی در ابتدای گزارش خود به فرآیند طراحی و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در سال‌های گذشته پرداخت و با اعلام اینکه هم اکنون این شبکه پیشرفت حدود ۶۴ درصدی دارد، تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای پرسرعت، با کیفیت و امن در گستره ایران است که نیاز‌های مردم را در حوزه‌های مختلف پاسخگو می‌شود که در ابتدای این دولت پیشرفت آن ۲۳ درصد بود که در کمتر از ۲ سال به حدود ۶۴ درصد رسیده است.

وزیر ارتباطات به مشکلات و کمبود‌های زیرساخت ارتباطی نیز اشاره کرد و گفت: راه حل اساسی برای این مشکل، فیبرنوری منازل و کسب و کارهاست که با آماده کردن زیرساخت‌های آن، اجرای پروژه از یک سال گذشته آغاز شده و تاکنون نیز در ۱۰۰ شهر تکمیل و سرعت‌های تا ۹۰۰ مگابیت برثانیه نیز به مردم ارائه شده است.

وی افزود: برنامه داریم تا این کار را ۳ ساله انجام دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۴ تمام شهر‌های کشور را تحت پوشش این شبکه قرار دهیم و بر اساس برنامه هفتم توسعه نیز تا سال ۱۴۰۷ باید تمام ساختمان‌های کشور به فیبرنوری متصل شوند.

وی با اشاره به استفاده ۴.۵ میلیون خانوار از فیبر نوری گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه به دنبال تحقق استفاده ۲۰ میلیون خانوار از این ظرفیت هستیم.

زارع‌پور درباره استارلینک نیز گفت: طبق مصوبه اتحادیه جهانی مخابرات استارلینک موظف شده قواعد ما را بپذیرد.

زارع پور به توسعه ارتباطات روستایی در ۵۵۰۰ روستا در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: برای ارائه سرویس‌های مختلف بر اساس فناوری اطلاعات به تمام مردم کشور به این ارتباطات نیاز داریم.
وی با طرح این موضوع که زیرساخت توسعه کشور همین زیر ساخت ارتباطی نیز می‌باشد، گفت: برای مثال در روستای با رساندن همین شبکه ارتباطی از بهمن ماه سال گذشته میزان حضور گردشگر ۱۰ هزار نفر بوده است.


وی افزایش دو تا سه برابری ترافیک تولید داخل کشور را یکی دیگراز دستاورد‌های این دوره عنوان کرد و افزود: در این دولت با تبادل ترافیک داخلی ۶.۵ ترابیت برثانیه رکورد تولیدترافیک داخل شکسته شد.

وزیر ارتباطات با تشریح مدل‌های مختلف مدیریت فضای مجازی در کشور‌های دیگر از جمله اروپا، کشور‌های آسیایی و آمریکا، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که مستعمره دیجیتال کشور‌های دیگر نباشیم باید سکو‌های خود را داشته باشیم چرا که در آینده نزدیک این سکو‌ها هستند که کشور‌ها را مدیریت می‌کنند.

وی گفت: حتی اروپا هم برای کنترل فضای مجازی از طریق قانون گذاری در تلاش است و با تصویب قانون‌هایی قصد صیانت از فضای مجازی خود را دارد.
وی با اشاره به منع دسترسی به اطلاعات شخصی افراد در پیام‌رسان‌های داخلی به جز در پرونده‌های قضایی گفت: از طرفی ما در حال آماده سازی لایحه حفاظت از داده‌های حریم خصوصی هستیم تا نگرانی در این حوزه برای مردم وجود نداشته باشد.

زارع پور در گزارشی نیز از آخرین وضعیت تحقق دولت هوشمند را تشریح و درباره پنجره واحد خدمات دولت هوشمند نیز گفت: هدف ما این است که مردم از طریق یک آیکون در گوشی‌های خود به صورت شبانه روزی و بدون ارائه هیچ مدرکی بتوانند از خدمات دولتی استفاده کنند و بر اساس برنامه هفتم توسعه تمام دستگاه‌های عمومی و دولتی مکلف شده اند که تا پایان این برنامه صددرصد خدمات خود را به صورت هوشمند به مردم ارائه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره صحت درآمدزایی وزارت‌خانه خود از اجرای فیلترینگ گفت: فیلترشکن به هیچ‌وجه مطلوب ما در وزارت خانه نیست؛ و هیچ شخصی در بدنه وزارت ارتباطات و حتی در بحث سیاست‌گذاری درآمدها، به دنبال درآمدزایی برای وزارتخانه از این طریق نیست. مشکل این است که، چون قانونی برای برخورد با تولیدکنندگان فیلترشکن وجود ندارد، سودآوری خوبی برای اشخاص حقیقی داشته است.

در پایان مراسم وزیر علوم با حضور در نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با شنیدن سخنان تولیدکنندگان دستگاه‌ها در خصوص پیگیری مشکلات پیش روی تولیدکننده دستگاه OLT دستوراتی را به معاون خود داد.

در پایان وزیر ارتباطات به سوالات و موضوعات مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر پاسخ گفت.

شناسه خبر: 1102 | تاریخ انتشار: دوشنبه 6 آذر 1402 - 10:01 | بازدید: 9 | تعداد دیدگاه : | ارسال توسط : ataghipor
دیدگاه ها
!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.