پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
رونمایی از برنامه‌های مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی

حس یک انتخاب تازه و مواجهه متفاوت دانشجویان با قرآن

طرح ملی حیات که مخفف عبارت «حس یک انتخاب تازه» است، محور برنامه‌های مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور است که روز گذشته با رونمایی از پوستر آن رسماً آغاز به کار کرد.
1

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، آئین رونمایی از برنامه‌های مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، شب گذشته یکشنبه ۲۱ آبان و همزمان با چهارمین روز از هفته قرآن و عترت دانشگاه در خانه دانشجوی لانه جاسوسی امریکا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که چهره‌های قرآنی همچون رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، کریم دولتی؛ پیشکسوت و حافظ قرآن حضور داشتند، نماهنگی از طرح سراسری قرآن و عترت  این سازمان با عنوان «حیات» برای حضار به نمایش درآمد.

فاز نخست طرح حیات با ارائه ۲۰ موضوع قرآنی

این طرح به منظور قرابت و انس بیشتر محیط‌های دانشگاهی با قرآن برپا می‌شود و در فاز نخست شامل ۲۰ موضوع قرآنی مورد دغدغه قشر دانشجویان است که به تبع آن، قرار است جشنواره ملی قرآن و عترت «حیات» نیز در ۹ رشته از جمله حفظ موضوعی آیات، حفظ سُوَر منتخب و خوشنویسی و ... نیز برگزار شود.

در ادامه این مراسم محمد بابایی؛ مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور طی سخنانی با اشاره به برنامه‌های پیشین این مرکز و تأثیر آن در جریانات قرآنی جاری در محیط‌های دانشگاهی گفت: این جریان در مقطعی زمانی، دچار وقفه شد و با شروع فعالیت‌های آن در دوره مدیریت جدید، همواره به دنبال آن بودیم که یک طراوت و حس تازه‌ای را به منظور ارائه متفاوت موضوعات قرآنی در محیط‌های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در این راستا منجر به این شد که در نهایت به طرح جامعی به منظور عملیاتی شدن آن در عرصه‌های دانشگاهی برسیم؛ طرحی به نام «حیات» که مخفف عبارت حس یک انتخاب تازه است؛ به این امید که با اجرایی شدن آن بتوانیم طعم و حس تازه‌ای را در مواجهه قشر دانشگاهی و دانشجو با موضوعات قرآنی ایجاد کنیم.

مسئله‌محوری، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی ویژگی «حیات»

مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: پیش از این و حتی در آن وقفه زمانی که سازمان بسیج دانشجویی کشور فاقد ساز و کاری با عنوان مرکز قرآن و عترت بود، باور داریم که اغلب دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی، رسالت خود را در تبیین و ترویج قرآنی در مواجهه با قشر دانشجو به انجام رسانده‌اند، با این حال مسئله‌محوری، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی از جمله مواردی بود که در راستای رسیدن به یک مدل کاربردی که منتهی به تدوین این طرح جامع شد مورد نظر قرار دادیم.

بابایی تصریح کرد: به این منظور از طریق قرآن به دنبال آن بوده و هستیم که نیازها و دغدغه‌های قشر دانشجو را پاسخگو باشیم؛ مسائلی همچون ازدواج، اقتصاد، حجاب و ... که دانشجویان همواره در پی یافتن جوابی قانع‌کننده برای آن بوده و هستند.

وی با اشاره به اینکه از ابزار هنر و حافظه برای طراحی و تدوین این طرح مدد جستیم، تصریح کرد: برای بیان درست این طرح و درگیر شدن ذهن دانشجویان به موضوعات قرآنی، کتابی با عنوان «کتاب حیات» شامل ۲۰ موضوع که اغلب درگیری ذهنی برای دانشجویان دارد و در قرآن اشاراتی به آنها شده است، استخراج شد و مصادیق آنها که در منابعی همچون نهج‌البلاغه وجود دارد، مورد مداقه قرار گرفت که به ازای هر درس از این کتاب، با اختصاص یک کیو آر کد که مسائل مربوط به هر مبحث در آن به شکل موشن‌گرافیک در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، طراحی شد که امروز با رونمایی از آن به طور رسمی، این کار را به مورد اجرا درخواهیم آورد.

بشریت بیش از هر زمان دیگری محتاج معنویت است

در این مراسم هادی قاسمی؛ رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور طی سخنانی گفت: بشریت در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به معنویت محتاج است؛ پیامبر اکرم(ص) با رسالت خود تکمیل‌کننده همه ادیان پیش از خود بوده است و از این نظر تصور می‌شود که مفهوم قرآن در روزگار کنونی باید به شکل واقعی جاری و ساری شود.

وی ادامه داد: باید اذعان کرد که بسیج دانشجویی در دهه هشتاد از هر نظر به ویژه فعالیت‌های قرآنی و برگزاری رویدادهای دینی و قرآنی وضعیت بهتری داشت و البته طی این سال‌ها فراز و فرودهایی داشتیم و کم‌کاری‌هایی صورت گرفت و اینک در فضایی جدید باید بیش از پیش به دنبال تحقق این موضوع و مفهوم باشیم که متن زندگی خود را با قرآن و سیره اهل بیت(ع) انس و الفت بیشتری دهیم.

قاسمی مشکل حاکم بر زندگی در عصر کنونی را نتیجه فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی که هدایتگر حیات بشری به شمار می‌آید، دانست و گفت: کار باید ریشه‌ای اصطلاح شود و یکی از ریشه‌ای‌ترین اقدامات، پیاده‌سازی مفاهیم ارزشی منبعث از قرآن از محیط دانشگاه به عنوان بدنه پیشران کشور است.

وی با قدردانی از زحمات رحیم قربانی در سال‌های دور و در بدو تشکیل سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: طبق فرمایش مقام رهبری معنویت باید از قله بجوشد، لذا ما در این سازمان درصددیم که ابتدا خودمان عامل به قرآن باشیم و من به شخصه خود را نخستین مخاطب طرح حیات می‌دانم که قرار است، حداقل هر ماه با یکی از موضوعات مطرح شده در آن، اشارات و فرامین آن را سرلوحه زندگی شخصی و کاریم قرار دهم.

در ادامه این مراسم سیدمحمد حسینی‌اراکی؛ نوجوان مداح و مدیحه‌خوان که در رویداد مداحی وجیهة بالحسین(ع) کشور عراق حائز رتبه برتر شده بود به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی؛ مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی با قدردانی از مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور به واسطه برگزاری چنین طرحی گفت: پیش از این باید از ریاست جدید سازمان بسیج دانشجویی قدردانی داشته باشم که از جمله نخستین اقدامات ایشان پس از انتصاب به این مقام، احیای مرکز قرآن و عترت بود.

وی ادامه داد: از جمله تعابیری که در مورد قرآن به کار برده می‌شود، حدیث است، یعنی تازه بودن به این معنی که ما در همه امور دنیوی و اخروی با رجوع به قرآن می‌توانیم پاسخ همه پرسش‌های خود را به دست بیاوریم و گویا برای همه عصرها و زمان‌ها حرفی برای گفتن داشته و دارد.

قرآن؛ کتاب زندگی، شعار هفته قرآن و عترت دانشگاه

کرمی تصریح کرد: شورای عالی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، شعار هفته قرآن و عترت دانشگاه را قرآن؛ کتاب زندگی تعیین کرده است که این خود در مقابل آن تفکری است که اعتقاد دارد قرآن هیچ حرف تازه‌ای برای زندگی بشر در اعصار گوناگون ندارد و لذا ما باید در قالب برگزاری چنین طرح‌هایی صدا و ندای قرآن را فریاد بزنیم و از سازمان بسیج دانشجویی باید کمال تشکر را داشته باشم که چنین پویا و سرزنده برای گسترش و نشر مفاهیم قرآن در محیط‌های دانشگاهی همت گماشته‌اند.

وی افزود: در معارف اهل بیت(ع) مخاطب درجه یک قرآن کریم، نوجوانان و جوانان هستند و لذا بهترین زمان برای تعلّم و آموزش قرآن همین سنین شباب و جوانی است که امیدواریم این امر یعنی برگزاری این طرح، نقطه شروعی باشد برای مهجوریت‌زدایی از قرآن در محیط‌های آموزشی چرا که گویا در سیستم آموزش و پرورش و پس از آن، آموزش عالی تمهیدات مؤثری تاکنون درباره آموزش قرآن اندیشیده نشده است که این امر باید علت‌یابی شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به منویات مقام معظم رهبری تأکید کرد: معظم‌له در تمامی دیدارهای خود با جامعه دانشگاهی و نخبگانی کشور تأکید ویژه‌ای بر تقویت مبانی اندیشه‌ای داشته و دارند و البته با رجوع به نص صریح قرآن هیچ امری به قدر کلام وحی در تقویت بنیه اندیشه‌ای جامعه مؤثر نیست.

اغلب فعالیت‌های قرآنی، نمایشی است

حجت‌الاسلام کرمی افزود: متأسفانه با وجود کارهایی که در زمینه برگزاری رویدادهای قرآنی تاکنون شاهد آن بوده‌ایم که از آمار کمی قابل ملاحظه و قابل توجهی نیز برخوردار است، اما اغلب این اقدامات نمایشی  بوده است و از عمق و معنا برخوردار نبوده و شاهدیم که به ویژه در قشر دانشجو چندان انسی با قرآن مشاهده نمی‌شود و این برای جامعه‌ای که داعیه اسلامی بودن دارد، موجب خسران است. اکنون در بسیاری از کشورهای غربی پژوهشکده‌هایی برای بهره‌مندی از اشارات و آموزه‌های قرآنی در همه امور شکل گرفته است و این در حالی است که ما از این سرچشمه لایزال غافلیم.

وی در پایان گفت: به لطف خدا دوستان مسئول در مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور از این مهم غفلت نداشته‌اند که باید نقطه آغازین طرح‌های قرآنی به شکل مصداقی ابتدا بر روی سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت(ع) به ویژه با تأسی از نهج‌البلاغه مورد توجه قرار گیرد و به طور قطع این امر شروع خوبی برای چنگ زدن به این ریسمان محکم الهی است که متأسفانه این روزها به جهت تفرقه و دوری امت اسلامی شاهد بروز بلایا و فجایعی هستیم که نتیجه آن از هم گسیختگی امت محمدی(ص) است.

فرمان امام(ره) در خصوص شکل‌گیری بسیج دانشجو و طلبه

براساس این گزارش پیش از رونمایی از پوستر جشنواره سراسری قرآن و عترت «حیات» و کتاب طرح حیات، رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سخنانی بسیج دانشجویی را از جمله یادگارهای امام راحل عنوان کرد و گفت: امام (ره) از جمله آخرین فرامینی که در عمر شریفشان صادر فرمودند تشکیل بسیج دانشجو و طلبه بود که به این واسطه دانشجویان بسیجی باید به خود ببالند که یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی ادامه داد: در کلام رهبر معظم انقلاب بارها از لفظ شجره طیبه در مورد بسیج استفاده شده است که البته گاهی برای مستمعین به کار بردن این واژه عادی و گذراست در حالی که اشاره ظریف معظم‌له در مورد به کار‌گیری این لفظ آیه ۲۴ و ۲۵ سوره ابراهیم(ع) است به این معنی که منظور از شجره طیبه تعبیر به درختی است که پایه‌های محکم و قوی دارد و البته باید دید با چه چیزی می‌توان این پایه را محکم و استوار کرد که بی‌شک قرآن ضامن این اقتدار و استحکام است.

قربانی تصریح کرد: در همین آیه با فرض محکم و استوار بودن پایه و تنه این درخت صحبت از شاخه‌ها و فرعیاتی است و سر به آسمان کشیده‌اند و از آنجا که شاخ و برگ‌های یک درخت زیاد است، لذا باید یک بسیجی در همه عرصه‌ها سرآمد روزگار خود باشد و همواره سر به آسمان بلند کند و به اوج قله‌های موفقیت و اقتدار بیاندیشد.

وی با قدردانی از سازمان بسیج دانشجویی کشور به منظور احیای دوباره مرکز قرآن و عترت اظهار داشت که در سوره قصص خدا به پیامبر عرضه می‌دارد که تو امیدی به اینکه قرآن به تو نازل شود نداشتی، حال آن که این امکان وجود داشت که قرآن بر سایر پیامبران غیر از تو نازل شود در حالی که اکنون به تو نازل شده است و اینها همگی نشان از رحمت خداوندی دارد؛ آن چیزی که در سازمان بسیج دانشجویی کشور شاهد آن هستیم و احیای دوباره مرکز قرآن و عترت است براساس نقل قرآن در مورد پیامبر، شاید رحمت و عنایتی بوده است که خدا در این عصر و زمان به سازمان بسیج دانشجویی کرده و باید این فرصت و این مجال را در جهت پیاده‌سازی فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها قدر بدانیم.

جوانان باید قدرت سنجش رفتار مدیران با ادله قرآنی داشته باشند

قربانی در پایان با امید به اینکه فرهنگ قرآنی بیش از پیش در محیط‌های آموزش عالی جاری و ساری شود، گفت: نقلی مشهور از مقام معظم رهبری است که ایشان موفقیت این کشور و آینده آن را زمانی تضمین می‌کنند که هر آن اگر از ناحیه مسئول و مقامی رفتار یا حرفی سر زد، جوانان آنچنان با قرآن انس داشته باشند که آن رفتار یا گفتار را با سنجه‌های قرآنی محک زده و با تأیید آن یا در جهت حمایت مسئول برآیند یا با غلط انگاشتن آن، سعی در ابطال آن رفتار و نظر داشته باشند که امید است به این نقطه از معرفت در محیط‌های دانشگاهی نائل شویم.

در پایان این مراسم از دو پوستر جشنواره سراسری طرح قرآن و عترت حیات و کتاب حیات نیز رونمایی شد.

انتهای پیام

شناسه خبر: 1049 | تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آبان 1402 - 15:29 | بازدید: 73 | تعداد دیدگاه : | ارسال توسط : ataghipor
مطالب مرتبط
دیدگاه ها
!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.