یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
گزارش | جهادگران ایران «قسمت ۱»

وفا به «عهد خدمت» / از کوهستان زاگرس تا سواحل مکران

امسال در طرح «عهد خدمت» برای سازندگی، بازگشت به روستا و احیای اندیشه آبادسازی مناطق محروم، ۱۰۰ هزار دانشجو در قالب گروه‌های مختلف جهادی با مدیریت سازمان بسیج دانشجویی عازم شهرستان‌های مختلف سراسر کشور شدند.
1

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، سعید جلیلی؛ روستا جایی برای آبادانی است و اندیشۀ آبادی برخاسته از فرهنگ ایرانی و در مقابل تعاریفی چون توسعه قرار می‌گیرد. وقتی از چرایی و چگونگی کار جهادی پرسیده شود، باید گفت حکمت حرکت جهادی تلاشی برای احیای فطرت است. اگر خاستگاه فلسفه را شهر و عرفان را در عشایر بدانیم، روستا جایگاه حکمت است تا هم به مفهوم توجه شده و هم معنا پرمغز باشد.

حکمت اردوی جهادی خودسازی در کنار دگرسازی است. در مناطق محروم و کمتر برخوردار از امکانات مدرن متمرکز شده در برخی نقاط شهری، زندگی در روستا با همزیستی میان مردم و طبیعت جریان دارد. ایجاد و گسترش گفتمان دوستی با طبیعت و استفاده بهینه از منابع برای آبادانی مناطق از اهداف مهمی بوده است که باعث شده جریان دانشجویی در این سال‌ها برای آبادانی و رفع محرومیت روستا اقدام به اعزام داوطلبان جهادگر به مناطق مختلف سراسر کشور کند، از کوهستان زاگرس تا دشت‌های خراسان و سواحل مکران.



مشارکت ۱۰۰ هزار دانشجوی جهادگر
هدف اصلی اردوی جهادی خودسازی است و دگرسازی است و این هدف هم‌زمان با خدمت به مردم و گفتمان‌سازی محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه پدیدار خواهد شد. به همین جهت است که شعار اردوی جهادی در سه واژه خلاصه شده: دانشجو، امید و خدمت.


به گفته رضا غلامزاده، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی کشور، امسال هم در طرح «عهد خدمت» برای سازندگی، بازگشت به روستا و احیای اندیشه آبادسازی مناطق محروم، ۱۰۰ هزار دانشجو در قالب گروه‌های مختلف جهادی با مدیریت سازمان بسیج دانشجویی عازم شهرستان‌های مختلف سراسر کشور شدند. علاوه بر آن غلامزاده از انعقاد تفاهم نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه تعدادی از مدارس کشور به همت گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی در طرح نوسازی و شاداب سازی مشارکت دارند.
به این طریق با مشارکت دانشجویان جهادگر در زمینه‌های مختلف، اردو‌های جهادی تبدیل به یک حرکت چندجانبه برای رفع محرومیت شده است.

سازمان بسیج دانشجویی

زمینه‌های مختلف خدمت‌رسانی، از آموزشی تا عمرانی
هدف اردو‌های جهادی سازندگی است. سازندگی روح و جسم جهادگران. این سازندگی گاهی با فعالیت فیزیکی انجام می‌شود و گاهی با فعالیت فکری. گروه‌های جهادی در ابتدا شاید با کار‌های عمرانی شناخته شده بودند، اما خدمات جهادگران علاوه بر کار عمرانی شامل فعالیت‌های پزشکی، کشاورزی، دامپزشکی، آموزشی و فرهنگی هم می‌شود.


برقراری توازن میان زمینه‌های مختلف خدمت‌رسانی و نیز پرداختن به مسائل اصلی هر منطقه و نیاز هر محل، از جمله موارد مورد توجه و متغییر‌های تعیین کننده اولویت کار جهادگران است. در ادامه به بررسی آمار و عملکرد جهادی دانشجویان در تعدادی از استان‌های کشور می‌پردازیم.

در عهد خدمت استان لرستان
۱۲۰۰ دانشجوی جهادگر لرستان در ۲۱ گروه جهادی به ارائه خدمات مختلف به مردم این استان پرداختند. امیررضا رومیانی، مسئول عملیات جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان در توضیح عملکرد جهادگران گفت: چهار تیم فرهنگی با برگزاری نمایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، و گردهمایی‌های فرهنگی و هنری به ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و اصالت به ارزش‌های خانواده ایرانی-اسلامی می‌پردازند؛ همچنین دو تیم آموزشی با برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف مانند مهارت‌های کاربردی و تربیتی به افزایش دانش علمی و عملی در منطقه پرداخته‌اند.

سازمان بسیج دانشجویی

در این تصویر نمودار فعالیت گروه‌های جهادی در این استان قابل مشاهده است.


به تناسب نیاز هر منطقه، ممکن است فعالیت پزشکی و خدمات عمرانی در برخی استان‌های دیگر بیشتر مورد توجه قرار گرفته باشد. پژمان کنجوری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه، با اشاره فعالیت امسال جهادگران بیان کرد: فعالیت ما در این اردو شامل خدمات پزشکی از جمله ویزیت رایگان و تست قندخون و فشار خون است همچنین خدمات عمرانی از جمله نوسازی مدارس صورت گرفت.

مطلبه‌گری و حل جهادی مسائل
۷۰۰ دانشجوی جهادگر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۳۲ گروه جهادی به ارائه خدمات مختلف به مردم این استان پرداختند. یکی از موارد جالب توجه در این استان حکایت گازرسانی به روستا‌های دیشموک با مطالبه‌گری جهادگران است. مسئول گروه جهادی دانشگاه آزاد یاسوج در این خصوص می‌گوید: این تجربه شیرین انگیزه جهادگران برای خدمت در مناطق محروم را بیشتر کرده و آنان فکرش را نمی‌کردند که مطالبه‌گریشان ثمربخش شود.

مهدی انصاریان تاکید کرد: فکر اینکه اهالی ۱۵ روستای محروم‌ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد با پیگیری آنان به شبکه گاز متصل شده اند و دیگر نیازی به تامین گاز مایع برای پخت غذا و گرم کردن خانه‌های خود ندارند بسیار لذت بخش است.

رونق تولید و اشتغال در روستا
اقتصاد و حرکت در جهت رونق تولید، مسئله مهم دیگری است که در عملکرد جهادی دانشجویان مورد توجه بوده است. ارتباط با مردم منطقه و ایجاد گفتمان جهادی به منظور آباد ساختن منطقه می‌تواند رسالت اصلی دانشجویان جهادگر باشد. جهادگران دانشجو جوان بوده و ذهن پویا و خلاقی دارند این ویژگی بارز دانشجویان می‌تواند در جهت حل مسائل و مشکلات مردم شود.

محسن غلامی، مسئول سابق گروه جهادی شهید وزوایی بسیج دانشگاه شریف با اشاره به عملکرد این گروه جهادی در سال‌های اخیر توضیح داد: ذهنیت دانشجو و هدف اگر این باشد که باید پیشرفت منطقه را همراه با مردم آن منطقه رقم برنیم، اهداف دیگر هم احصاء می‌شود. در این حالت دانشجو مسئولیت بزرگی روی دوش خود می‌بیند، برای پیشرفت کشور و افزایش تولید. دانشجوی جهادگر باید مردم منطقه را همراه کند و با کار جهادی برای پیشرفت گره بزند.

Video file
شناسه خبر: 927 | تاریخ انتشار: سه شنبه 28 شهریور 1402 - 12:51 | بازدید: 239 | تعداد دیدگاه : | ارسال توسط : ataghipor
مطالب مرتبط
دیدگاه ها
!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.