خلاصه شدن گزینش دانشگاه فرهنگیان به چندین سؤال تکراری
جذب و گزینش؛ مسئله‌ای که مدت‌هاست آموزش و پرورش را درگیر خود کرده و ثمره آن وجود معلمانی است که دارای صلاحیت کافی برای امر تعلیم و تربیت نیستند.
خلاصه شدن گزینش دانشگاه فرهنگیان به چندین سؤال تکراری

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد قائدی؛ جذب و گزینش؛ مسئله‌ای که مدت هاست آموزش و پرورش را درگیر خود کرده و ثمره آن وجود برخی معلمانی است که دارای صلاحیت کافی برای امر تعلیم و تربیت نیستند.

گزینش نابخردانه و معیوب در آموزش و پرورش که از چند مسئله ساده میگذرد و همان مسائل نیز توسط کاسبان آموزشی به صورت کتاب، جزوه، صفحات و. به فروش گذاشته می‌شوند. فرایند گزینش نادرست، مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت را بی هدف و معیوب ساخته است. بی توجهی به ویژگی‌های علمی، عملی، فرهنگی و. در نتیجه خلاصه شدن گزینش دانشگاه فرهنگیان به چندین سوال تکراری باعث عدم شناخت دقیق روحیات فرد شایسته معلمی است، همچنین عدم روزآمدی قانون گزینش معلمان و کارمندان مصوب سال ۱۳۷۴ یکی دیگر از معایب آن است که فرد را فقط در قاموس ظاهری می‌نگرد و از نگاه‌های میدانی تا بررسی شخصیت مجازی او ناتوان است.

جایگزین شدن پروژه محوری و گزینش چند مرحله‌ای براساس ساحت‌های شش گانه سند تحول امری ضروری است که باید با کارشناسی دقیق برای اجرای آن برنامه ریزی کرد.

علی رغم فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹ نسبت به رعایت صلاحیت‌ها در جذب و گزینش معلم که چند سالی از آن می‌گذرد اکنون شاهد ارائه طرح‌هایی از طرف مسئولین بالا دستی هستیم که با ایجاد گفتمان‌هایی مانند طرح ۳+۱، گزینش چند مرحله ای، افزایش معدل مشروطی و. سعی بر تغییری در این مسئله دارند، اما بایستی توجه شود هر تغییری مطلوب و صحیح نیست! به طور خلاصه مسائل گزینشی را صرفا نباید مشروط به دانشجومعلمان کرد بلکه جذب استاد، کادر اداری و حتی افرادی که گزینش کنندگان خود باید از فیلتر‌های مناسب دینی، اخلاقی، علمی و... بگذرند تا در نهایت شاهد رسیدن به فضای تعلیم و تربیتی مطلوب باشیم.

 

محمد قائدی؛ مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.