جمعه 10 فروردین 1403

جنبش دانشجویی از فرصت طلایی بازگشایی دانشگاه‌ها برای جذب و کادرسازی استفاده کند / رکود در کمین تشکل‌ه

ضرورت‌های ورود تشکل‌های دانشجویی به مقوله جذب و کادرسازی با حضور مسئولان و فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ مورد بررسی قرار گفت.

ضرورت‌های ورود تشکل‌های دانشجویی به مقوله جذب و کادرسازی با حضور اسداللهی، معاون رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ، رضا شفیع، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، مرادی مسئول بسیج دانشجویی شهید صدر زاده دانشگاه آزاد تهران مرکز و سجاد لک زایی فرد، مسئول امور دانشگاه‌ها در معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ در «خبرگزاری دانشجو» مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست اسداللهی، معاون رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ گفت: شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر فعالیت جنبش دانشجویی را تحت الشعاع قرار داده و به نوعی شاهد رکود برنامه‌های تشکل‌ها در سطح دانشگاه‌ها بودیم و امروز با بازگشایی دانشگاه‌ها این خلع برطرف شده؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بعد از دو سال غیر حضوری بودن دانشگاه‌ها امروز با حجم بالایی از دانشجویانی مواجه هستیم که اصلا فضا، بوم و اکوسیستم دانشگاه را ندیده و آن را درک نکرده اند. وی افزود: به تعبیر شهید بهشتی انسان و برنامه دو عنصر و بازوی تشکیلات هستند؛ با این وجود طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها از پرداختن به این عناصر غفلت شده و محوریت بحث بنده نیز نیروی انسانی و جذب و ساماندهی است که با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته اند.

اسداللهی بیان کرد: با توجه به از سرگیری آموزش‌های حضوری لازم دانستیم که این ضرورت را در فضای دانشجویی یادآور شویم که اکنون اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با صحنه بازگشایی دانشگاه‌ها مواجه هستند و این در حالی است که تجربه فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها به نوعی به دانشجویانی که سابقه حضور در فضای فیزیکی دانشگاه را نداشته اند منتقل نشده اند. با این وجود در سال‌های آتی با افرادی در تشکل‌ها مواجه خواهیم شد که شاید تجربه ادوار جنبش دانشجویی را به همراه خود نداشته باشند. چرا که در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا نقطه اتصالی بین دانشجویان ورودی جدید و فعالین دانشجویی وجود نداشته است.

وی اظهار کرد: تقاضای بنده از فعالین دانشجویی در سایر اتحادیه و تشکل‌ها این است که با حضوری شدن کلاس‌ها مسئله خوابگاه‌ها را جدی بیگیرند. خوابگاه مکانی است که در آنجا می‌توان در قالب برنامه‌های تربیتی به انسان سازی، رشد و کادرسازی پرداخت؛ البته همانطور که می‌دانیم خوابگاه‌ها با آسیب‌هایی مواجه هستند و اگر دغدغه‌مندان در حوزه تشکلی و جنبشی مطالبات رهبر معظم انقلاب در این حوزه جدی بگیرند اتفاقات خوبی در این صحنه می‌افتد.

معاون رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه فضای علمی دانشگاه‌ها به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها ضربه خورده ضرورت دارد تا در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به نام سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» مزین کرده اند تشکل‌های دانشجویی پرداختن به مسائل علمی به ویژه برای دانشجویان جدیدالورود را در اولویت خود قرار دهند.

اسداللهی تصریح کرد: درخواستی هم که از فعالین دانشجویی که در این دو سال تشکل‌ها را اداره کرده اند دارم این است که فرصت حضوری شدن دانشگاه‌ها را مغتنم بشمارند و تجربیات خود را به دانشجویان جدید منتقل کنند. به هر روی بازگشایی دانشگاه‌ها می‌تواند یک اتفاق تازه و فصل نویی را در تشکل‌های دانشجویی رقم بزند.

وی اضافه کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حداقل ۴۰ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها باید جذب فضای تشکلی شوند و لازمه تحقق این مهم نیز داشتن یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که در این راستا در هفته اول بازگشایی دانشگاه‌ها نشستی با حضور مسئولین بسیج دانشجویی و معاونین رشد کادرسازی با عنوان کارگاه جذب و مخاطب شناسی و با حضور داوود گودرزی مسئول پیشین سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد و در این کارگاه چرایی جذب و الزامات کادرسازی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بستری فراهم شده تا دانشجویان بتوانند از پارک علم و فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک علم و فن آوری خاورمیانه بازدید کنند تا هم دانشجویان بتوانند فضا و تجارب موفق شرکت‌های دانش بنیان را ببینند و هم یک نقطه اتصالی بین آن‌ها و بسیج دانشجویی ایجاد شود.

اسداللهی اظهار کرد: طرحی نیز تحت عنوان طرح شهید وزوایی ویژه دانشجویان دانشگاه‌های تهران طراحی شده که این طرح همزمان با عید فطر به مدت چهار روز و پس از آن در قالب سلسله جلسات ماهانه برگزار می‌شود. در این دوره علاوه بر مرور الزامات فعالیت‌های تشکیلاتی و انتقال تجربیات موفق به بررسی اندیشه و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب خواهیم پرداخت. مضاف بر این دفاتر بسیج دانشجویی در حال ارائه دوره‌های تشکیلاتی ویژه خود جهت برگزاری در تعطیلات تابستان هستند و ما در معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ حمایت‌های ویژه‌ای از این برنامه‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به جهش‌های مکرر ویروس کرونا و احتمال شیوع مجدد این ویروس احتمال وقوع پیک هفتم و تعطیلی دانشگاه‌ها ظرف ۲۰ روز آینده وجود دارد. با این وجود عرض بنده خطاب به تشکل‌های دانشجویی این است که اکنون در یک دوره طلایی برای پرداختن به مقوله جذب و کادرسازی هستند و اگر این مدت را از دست بدهند شاید با از دست دادن دو سال فعالیت تشکیلاتی برابر باشد؛ بنابراین تقاضای ما این است که تشکل‌ها این ۲۰ روز را جدی بگیرند و روی جذب و ارتباط گیری با دانشجویان متمرکز شوند تا با شکل گیری یک نقطه اتصال اگر آموزش‌های حضوری مجدد متوقف شد بتوانند ارتباطات خود را در بستر‌های مجازی تداوم ببخشند تا در آینده با یک تشکل خالی از نیرو مواجه نشویم. به هر روی اگر تشکل‌های دانشجویی بتوانند ظرف ۲۰ روز آینده روی مقوله جذب و ارتباط گیری با دانشجویان به خوبی عمل کنند در صورت مجازی شدن دانشگاه‌ها قطعا در سال‌های آتی موفق خواهند بود.

اسداللهی تصریح کرد: درخواست دیگر بنده این است که اگر آموزش‌های حضوری متوقف نشد تشکل‌ها برنامه‌های جدی را برای تابستان ۱۴۰۱ پیش بینی کنند؛ چرا که این فصل نقش بسیار مهم و سرنوشت سازی را در آینده تشکل‌های دانشجویی بازی می‌کند. با این اوصاف اگر تشکل‌ها از فرصت ایام تعطیلات تابستان غافل شوند احتمال اینکه دچار رکود و تعطیلی شوند وجود دارد.

همچنین لک زایی فرد، مسئول امور دانشگاه‌ها در معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ گفت: در ایامی که به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی دانشگاه‌ها بودیم برخی از دانشجویان تصویری که از دانشگاه داشتند در حد یک سایت و صفحه مجازی در گوشی موبایل یا رایانه شان بوده پس این دانشجویان هیچ درک خارجی و فیزیکی از محیط دانشگاه ندارند؛ فلذا می‌طلبد که جنبش دانشجویی برای پویایی دانشگاه هر چه سریعتر بستر فعالیت‌های تشکلی را برای این دانشجویان فراهم کند. وی اظهار کرد: ما در معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ تلاش خواهیم کرد تا با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های فشرده، کوتاه مدت، سریع و کاربردی در سه حیطه جذب و شناسایی، توانمند سازی و نقش آفرینی گام برداریم؛ البته تاکنون نیز حدود ۵۰ دوره تشکیلاتی و ۳۰ دوره برای دانشجویان ورودی جدید به صورت مجازی و حضوری با همت دفاتر بسیج دانشجویی و با حمایت معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی تهران بزرگ برگزار شده است.

وی افزود: دوره شهید وزوایی از جمله دوره‌هایی است که با حضور فعالان جنبش دانشجویی در سه حیطه جذب و شناسایی، توانمند سازی و نقش آفرینی و با هدف تربیت نیروی طراز انقلاب برگزار می‌شود. ما در این دوره با محتوا‌هایی که ارائه می‌دهیم می‌توانیم دست فعالان دانشجویی را برای ادامه فعالیت‌های خود در یک سال آینده پر کنیم.

شفیع، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: ما جنبش دانشجویی را با اقداماتی مانند فتح لانه جاسوسی آمریکا می‌شناسیم؛ اما در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند آنچه که برایشان اهمیت دارد این است که صرفا معدل امتحانات پایان ترم شان پایین نیاید و البته این هم به معنای کار علمی نیست. با این اوصاف چنین دانشجویی بنابر انتظارات رهبر معظم انقلاب نمی‌تواند در جامعه به یک چمران و یا یک فرد تاثیرگذار که توان تشکیل حلقه‌های میانی را دارد، تبدیل شود.

وی تصریح کرد: بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها از چند جهت قابل اهمیت است و اگر این اهمیت برای تشکل‌های دانشجویی جا بیفتد قطعا برای بازیابی نیروی انسانی از دست رفته خود طی ۲ سال اخیر به تکاپو می‌افتند. همانطور که آقای اسداللهی هم اشاره کردند اگر تشکل‌های دانشجویی تا پیش از تعطیلی دانشگاه‌ها نسبت به جذب اقدام نکنند فرصت طلایی آموزش‌های حضوری را از دست می‌دهند. نکته دیگر اینکه اکثر دانشجویان ورودی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ دانشجویان بی دغدغه‌ای هستند با این وجود اگر تشکل‌ها برنامه‌ای برای جذب این دانشجویان نداشته باشند باید آن را تعطیل شده بدانیم.

شفیع بیان کرد: واقعیت این است در دو سال آینده قرار است دانشجویانی نسل جدید تشکیلات را شکل بدهند که هیچ شناختی از فضای تشکیلاتی و فضای فیزیکی دانشگاه ندارند؛ با این اوصاف مقوله جذب و کادرسازی از ضرورت‌هایی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد. معتقدم تشکل‌های دانشجویی باید متناسب با بوم و پیش فرض‌های موجود در هر دانشگاهی که در آن فعالیت می‌کنند به برنامه ریزی در جهت جذب و کادرسازی بپردازند؛ مثلا دانشگاه خواجه نصیر به دلیل پراکندگی پردیس‌های این دانشگاه به بومی نیاز دارد که به صورت هفتگی بتوان اعضای تشکل را در یک مکان جمع کرد و با برگزاری کلاس‌های معرفتی و انجام دیگر فعالیت‌ها به آن‌ها هویت جمعی بخشید، اما در عین حال ممکن است دانشگاه دیگری به چنین سازوکاری نیاز نداشته باشد.

وی افزود: اگر تشکل‌های دانشجویی بتوانند نیاز‌های دانشجویان را شناسایی و در جهت رفع این نیاز‌ها گام بردارند قطعا دانشجویان به سمت آن‌ها خواهند آمد و اینگونه دیگر نیاز نیست که تشکل‌ها برای جذب سراغ دانشجویان بروند؛ مثلا اگر دانشگاهی صنعتی است تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه باید بازدید‌های علمی را برای رفع نیاز دانشجویان و همچنین کمک به جذب طراحی کنند.

شفیع گفت: خوابگاه‌های دانشجویی از جمله مکان‌های مهمی هستند که تشکل‌های دانشجویی نباید از آن‌ها غافل شوند. از طرفی با توجه به اینکه بازگشایی دانشگاه‌ها با ماه مبارک رمضان مصادف شده تشکل‌ها باید از فرصت این ماه که یک فضای معنوی خاص را در خوابگاه‌ها به وجود آورده استفاده کنند؛ مثلا استعمال دخانیات از جمله آسیب‌هایی است که در خوابگاه وجود دارد و دانشگاه‌ها همواره برای حل این مسئله به برنامه ریزی می‌پرداختند؛ اما اکنون که در ماه مبارک رمضان قرار داریم استعمال دخانیات در خوابگاه‌ها کمرنگ شده با این اوصاف راحت‌تر این است که نگذاریم این مسئله بار دیگر دامن خوابگاه‌ها را بگیرد و قطعا برای تحقق این مهم فعالان دانشجویی که در کف میدان هستند باید این فضا را مدیریت کنند. وی افزود: با توجه به بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیر یکی از اقدامات ما در بسیج دانشجویی این بوده که سحر و افطار را در جمع دانشجویان خوابگاهی حضور پیدا می‌کنیم و این حضور واقعا برکات زیادی داشته مثلا با این اقدام دانشجویانی که تاکنون تجربه اسکان در خوابگاه را نداشته اند در جمع دانشجویان با تجربه‌ای قرار می‌گیرند که از لحاظ درسی و دانشجویی می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. مضاف بر این برنامه‌های جانبی دیگری در خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مراسم مناجات خوانی، برپایی مراسم‌های مختلف در هیات دانشجویی بسیج و سرکشی از دانشجویان خوابگاهی به صورت اتاق به اتاق اشاره کرد.

شفیع بیان کرد: در ۲ سال اخیر ارتباط ادوار دانشجویی با تشکل‌ها قطع و یا کمرنگ شده است؛ از این رو هر چه سریعتر این ارتباط باید از طرف تشکل‌ها و ادوار برقرار شود تا تشکل‌ها در کمترین فرصت ممکن بتوانند زمینه رشد خود را فراهم کنند و به شرایط پیش از زمان شیوع کرونا برگردند.

مرادی مسئول بسیج دانشجویی شهید صدر زاده دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز گفت: ۵۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه آزاد تهران مرکز تحصیل می‌کنند. در اواخر شهریور سال گذشته با هدف ساماندهی نیرو‌ها از سوی سه دفتر بسیج دانشجویی این دانشگاه طرح‌هایی برای ورودی‌های جدید طراحی و غرفه‌هایی تحت عنوان «بسیج خادم دانشجو» به منظور جذب و راهنمایی دانشجویان راه اندازی شد و نتایج خوبی هم با راه اندازی غرفه‌ها گرفتیم به گونه‌ای که نفرات قابل توجهی شامل ۲۰۰ نفر از دانشجویان جذب شدند.

وی اضافه کرد: بعد از جذب دانشجویان ورودی جدید به بسیج دانشجویی ما وارد مرحله شناسایی توانمندی‌های این دانشجویان شدیم و این مرحله نیز به مدت چهار ماه به طول انجامید و بعد از آن در بهمن ماه یک اردوی تشکیلاتی- زیارتی با حضور ۱۵۰ نفر از دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در مشهد مقدس برگزار شد.

مرادی اظهار کرد: طی آسیب شناسی که سال گذشته صورت گرفت ما متوجه شدیم که یک خلاء و نابسامانی در سطح فعالیت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز وجود دارد و آن هم خلاء اطلاع رسانی بود. به گونه‌ای که دانشجویان برای دریافت اخبار دانشگاه با مشکل مواجه بودند که در این راستا ما با یک ابتکار عمل توانستیم یک کانال خبری را راه اندازی کنیم و امروز اخبار مورد نیاز دانشجویان را در این کانال نشر می‌دهیم و استقبال دانشجویان هم به ما نشان داد که این کانال دارد به خوبی مسیر خود را طی می‌کند.

وی بیان کرد: در کمتر از پنج ماه حدود ۴۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز عضو کانال اطلاع رسانی بسیج دانشجویی شده اند. هخمچنین ما تلاش خواهیم کرد که تا سال آینده نیمی از دانشجویان این دانشگاه عضو کانال خبری بسیج دانشجویی شوند.

مرادی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران برگزاری هیئت هفتگی است و این در حالی است که خودم از طریق شرکت در مراسم‌های این هیات جذب بسیج دانشجویی شدم. به هر روی ما همزمان با شروع اپیدمی کرونا در کشور این توفیق را داشتیم که در قالب این هیات در بیمارستان‌ها حضور یافتیم و به توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده پرداختیم.

وی گفت: همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها در فروردین سال ۱۴۰۱ ما مجدد روند استقبال از دانشجویان ورودی جدید را در پیش گرفتیم و با فضاسازی‌های لازم به راهنمایی دانشجویان پرداختیم؛ چرا که ما نیز معتقدیم از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها تا پایان سال تحصیلی دانشجویان باید با فعالیت‌های بسیج دانشجویی آشنا شوند؛ که در پی انجام این فعالیت‌ها نیز ۱۵۰ نفر در بسیج دانشجویی عضو شده اند.

مرادی خاطرنشان کرد: بعد از ماه مبارک رمضان یک اردوی تشکیلاتی با حضور دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۰ و به خصوص افرادی که در فروردین ماه سالجاری عضو بسیج دانشجویی شده اند برگزار می‌شود و هدف اصلی ما نیز از برگزاری این اردو این است که علاوه بر ارائه مبانی انقلاب دانشجویان را با روح معنوی تشکیلات اشنا و آن‌ها را برای سه نسل آتی مرکز تربیت کنیم.

شناسه خبر: 499 | تاریخ انتشار: شنبه 14 آبان 1401 - 09:25 | بازدید: 136 | تعداد دیدگاه : | ارسال توسط : ataghipor
مطالب مرتبط
دیدگاه ها
!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.