یادداشت:

کاهش سهمیه بنزین وانت های فعال در بخش کشاورزی تکمیل پازل بی مهری به کشاورزان

بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می آید وکاهش سهمیه بنزین وانت های فعال در بخش کشاورزی نشانه بی مهری مسولان در این بخش است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی / بخش کشاورزی در دنیا یکی از مهمترین بخش های اقتصادی است که مستقیما با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط بوده و نقش برجسته ای در توسعه و استقلال کشورها دارد.

متاسفانه از نگاه کشورهای جهان سلطه، غذا عملا به یکی از اهرم ها و حربه‌های اعمال فشار بر سایر کشورها برای پیشبرد اغراض سلطه‌گرایانه بدل شده است. این مهم به خوبی نشانگر اهمیت بخش کشاورزی و ضرورت عدم وابستگی و استقلال حداکثری در تولید غذا و تأمین امنیت غذایی کشور است اما در سال های اخیر اتخاذ سیاست هایی اشتباه موجبات نگرانی جدی در این بخش را فراهم کرده است.

حذف بودجه مهمترین طرح تأمین امنیت غذایی کشور یعنی طرح خودکفایی گندم در اوج جنگ اقتصادی، افزایش هزینه های تولید به دلیل افزایش قیمت برخی نهاده های مصرفی در بخش کشاورزی، عدم ثبات در بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی، افزایش قیمت نهاده های وارداتی و این روزها کاهش سهمیه بنزین وانت های فعال در بخش کشاورزی تکامل پازل بی مهری به بخش کشاورزی است،

با اعلام کاهش ۵۰ لیتری سهمیه پایه (لیتراژی) وانت‌بارها از ابتدای تیرماه و ثبت نام وانت‌بارها در سامانه‌های وزارتخانه‌های کشور، صمت و سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، تدبیری برای وانت های فعال در بخش کشاورزی و ثبت نام آنها نشده است.

تحمیل هزینه اضافی به بخش کشاورزی که عمدتاً در دهک های پایین اقتصادی می باشند و تأمین کننده قوت ملت هستند کاری غیرکارشناسی و در تضاد با عدالت اجتماعی به عنوان یکی از اهداف اصلاح قیمت بنزین است که کاهش تولید محصولات کشاورزی به دلیل عدم تعادل در دخل و خرج ها و تهدید امنیت غذایی کشور را در بر دارد.

سهمیه سوخت اختصاص یافته به وانت ها بارها یک سهمیه حداقلی است و کاهش 15 الی 20 درصدی ماهیانه سهمیه وانت بارها فعال در بخش های کشاورزی، عشایری و دورن شهری که محل درآمد تعداد زیادی از خانوارها است موجب افزایش فشار اقتصادی و معیشتی به این خانوارها خواهد شد.

بنابراین بهتر است مجلس و دولت به جای اتخاذ سیاست فشار بر اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین درآمدی طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب و اجرا کنند، که علاوه بر جبران کاهش درآمدهای نفتی در شرایط تحریم، کاهش سوداگری در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو را در پی خواهد داشت و با اجرای این طرح و دریافت مالیات بیشتر از بازارهای مولد و حساب های بانکی دهک های بالای جامعه فشار کمتری بر دهک های پایین خواهد آمد و به عدالت نزدیک تر است. اجرای صحیح این طرح می تواند مالیات بر وانت های بلااستفاده را نیز شامل شود و بر حسب تعداد پلاک فعال به نام مالکین مالیات بیشتری اخذ شود.

 

انتهای پیام/عسکرزاده

 

کلیدواژه ها


نهضت مسئله محوری

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار