مصاحبه اختصاصی با زهرا شهرابی ارشد مدیریت رسانه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنری دانشجویی ققنوس

جایگاه ویژه دختر در خانواده

هیچ مکتبی به خوبی اسلام، ارزش و جایگاه زن و دختر را نشان نمیدهد. پیامبر اکرم (ص) و ائمه(ع) احادیث و شیوه ی تربیتی خاصی درباره دختران دارند که با توجه به مقتضیات زمانشان، مصداق بارز مبارزه برای احقاق جایگاه دختران و زنان است.


به گزارش روابط عمومی بسیج دانشگاه های تهران بزرگ/ سرکار خانم شهرابی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار بسیج دانشجویی تهران بزرگ ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در تبیین جایگاه زن و دختر در خانواده اسلامی گفت:

همسران،مادران و دختران در اسلام جایگاه ویژه ای دارند. هرچند دین اسلام در شبه جزیره ی عربستان و در زمانی که بادیه نشینان آن دختران خود را زنده به گور میکردند، ظهور کرد ولی هیچ مکتبی به خوبی اسلام، ارزش و جایگاه زن و دختر را نشان نمیدهد.

پیامبر اکرم (ص) و ائمه(ع) احادیث و شیوه ی تربیتی خاصی درباره دختران دارند که با توجه به مقتضیات زمانشان، مصداق بارز مبارزه برای احقاق جایگاه دختران و زنان است. من برای نمونه تنها چند مورد آن را میگویم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای یک فرزند دختر باشد خدای متعال کمک کار و معین او بوده و برکت و مغفرتش را شامل او خواهد ساخت. از این دست روایات بسیار است

که برای پدران دختر دار، جایگاه و ثواب هایی همچون رحمت الهی، ثواب بیش از هزار حج و هزار جهاد و هزار قربانی و هزار ضیافت، امان از آتش جهنم و بهشت را مطرح میکنند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: در هر روز دوازده برکت و رحمت الهی بر خانه ای که در آن دختران زندگی می کنند نازل می گردد.و آن منزل. مورد زیارت و دیدار ملائکه قرار می گیرد.و آن ملائکه برای پدر آن دختران- در هر روز و شب- ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل او می نویسند.

از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: دختران، حسنه‏‌اند و پسران نعمت و (روز قیامت) براى حسنه پاداش داده می‌شود و از نعمت سؤال خواهد شد 

سیره ی رسول الله (ص) در برخورد با دخترانشان از جمله حضرت فاطمه (س) نیز الگوی بسیار خوبی برای تبیین جایگاه دختران است با این حال روایت ها نیز موید آن است :از پیامبر اکرم (ص) نقل شده اس:   هرکس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد باید، قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است . و هر کس چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند.

ایشان در ادامه درباره مفهوم آزادی دختران بیان کرد:

در روابط اجتماعی و یا حتی روابط خانوادگی وجود آزادی شرط اول رشد است اما آزادی به معنای واقعی. شهید مطهری آزادی را به معنی رهایی انسان از قید ها، سدها و موانع تعریف می کند که یکی از احتیاجات موجود زنده است و باعث رشد و تکامل آن موجود می گردد پس در آزادی چیز هایی، قید و بند است که مانع رشد و تکامل بشری شود. رها و بدون چهارچوب رفتاری بودن مصداق مهم این قید و بندهاست چرا که کمترین اثر آن، کم شدن جایگاه انسانی در روابط اجتماعی و سلب آزادی اوست. دختر و پسر یا زن و مرد، در نوع آفرینش به گونه ای هستند که به یکدیگر راغب می باشند نتیجه ی رغبت، این است که بروز بعضی رفتارها، در برخورد اجتماعی سبب میشود که ابتدا جنسیت فرد دیده شده و سپس انسانیت آن مورد توجه قرار گیرد درواقع وقتی در جایگاه درست، جنسیت دیده نمی شود، همین جنسیت مانع آزادی فرد یعنی مانع رشد و کمال اوست. وجود چهارچوب های دینی در روابط دختر و پسر سبب میشود که این جنسیت در جایگاه درست خود دیده شود. بحث هایی همچون غض بصر، حیا، پوشش و... که بین مرد و زن مشترک است، در همین راستا و با همین هدف است. این مسائل کمک میکند تا وقتی مرد یا زنی در جامعه فعالیت میکند ابتدا، نه به عنوان مرد موفق یا زن موفق بلکه به عنوان انسان موفق مطرح شود و الگویی برای همه ی زنان و مردان شود مانند آسیه همسر فرعون که در قرآن الگویی برای همه ی مومنین مطرح می شود: وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (سوره تحریم آیه 11) و سپس مرد یا زن موفق باشد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در رابطه با تربیت دینی و تربیت تعصبی بیان کرد برای درک بین تفاوت تربیت اسلامی و تربیت تعصبی باید مفهوم غیرت را بررسی کرد و درواقع آنچه تربیت اسلامی را از تربیت تعصبی جدا میکند غیرت است. هرچند در عامه غیرت و تعصب، هم معنی گرفته میشود ولی تفاوت های بنیادی زیادی دارند. غیرت و حمیّت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش، از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می‏گیرد. اما تعصب معنای دیگری دارد. امام خمینی در چهل حدیث درباره ی تعصب چنین می گویند:« عصبیت (و تعصب) یکی از اخلاق باطنه نفسانی است که آثارش دفاع و حمایت کردن از خویشان و مطلق متعلقان است، چه تعلق دینی و مذهبی و مسلکی، یا تعلق وطنی و آب و خاکی، یا غیر آن... و این از اخلاق فاسده و ملکات رذیله‌ای است که منشأ بسیاری از مفاسد اخلاقی و اعمالی گردد، و خود آن فی نفسه مذموم است. گرچه برای حق باشد. یا امر دینی باشد و منظور اظهار حق نباشد، بلکه منظور غلبه خود یا هممسلک خود یا بستگان خود باشد. اما اظهار حق و ترویج حقیقت و اثبات مطالب حقه و حمایت برای آن یا عصبیت نیست، یا عصبیت مذمومه نیست.» با این حال از تعصب درمعنای مذموم آن استفاده بیشتری میشود. مهم ترین تفاوت غیرت و تعصب را میتوان حفظ و دفاع از آنچه لازم است، دانست.  تلاش برای حفظ کردن چیزهایی مانند ناموس، دین، وطن و... غیرت است ولی همانطور که وطن دوستی از ایمان است، وطن پرستی و نژادپرستی نیز از بی ایمانی ریشه میگیرد و شبیه همین تفاوت را تعصب و غیرت دارند. حمایت کامل و درست و در چهارچوب عقل و شرع از اعضای خانواده، همان غیرت در خانواده اسلامی است درصورتیکه تعصب خارج شدن از حد اعتدال و نداشتن چهارچوب دینی و عقلی در تشخیص حمایت و یا نحوه و چگونگی حمایت از خانواده را شامل میشود.

وی در آخر افزود پس آنچه در خانواده اسلامی مطرح است غیرت، و نه تعصب است. با توجه به همین بحث درباره اتفاقات اخیر مانند قتل رومینا مشخص است آنچه که اتفاق افتاده است نه در چهارچوب شرع و نه در چهارچوب عقل میباشد در نتیجه علت وقوع چنین حوادثی تعصب است نه غیرت. اگر تربیت خانواده های ما اسلامی بود به جای شاهد بودن چنین اتفاقاتی، شاهد رشد و بالندگی بیشتر همه اعضای خانواده از جمله زنان و دختران بودیم.

 

 


 

 

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار