یادداشت/ کبری امیری؛

تربیت حرفه‌ای در صدر اولویت‌های آموزش و پرورش باشد

امید آن می رود که در پرتو نگاه حمایتی نظام اسلامی و دولت به فرهنگیان، نهاد آموزش و پرورش بتواند به جایگاه واقعی و حقیقی خود برای تربیت نسلی دین‌دار، آگاه، مسئولیت‌پذیر، قانون‌گرا و کارآفرین نزدیک شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی /کبری امیری مسئول تحلیل و بررسی دانشکده پیراپزشکی ممسنی در گرامیداشت روز معلم و برقراری عدالت آموزشی می‌نویسد:

به نام خدا

روز معلم فرصت ارزشمندی است تا ضمن تجلیل از جایگاه رفیع معلم و گرامی‌داشت یاد و نام استاد بزرگ شهید آیت‌الله مرتضی مطهری (رضوان الله علیه) که از استوانه‌های فکری نهضت حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) و نظریه پردازان انقلاب و نظام اسلامی به شمار می‌رفت، بر اهمیت ترویج و بسط اندیشه‌های ناب این متفکر بزرگ در جامعه به‌ویژه نزد دانش‌آموزان و جوانان جویای علم و دانش تاکید کرد.

توفیق قرار گرفتن روز معلم امسال در اثنای ماه مبارک رمضان که ماه توبه و انابه و بهار نوسازی و خودسازی انسان و انس او با خداست را به فال نیک گرفته و این مناسبت ارزشمند را به تمامی یک میلیون و هشتصد هزار شاغل و بازنشسته‌ی فرهنگی در سرتاسر کشور و اساتید دانشگاه ها تبریک و تهنیت عرض می نماییم و به روح بلندشهیدمطهری، که با نثار خون خود سد مستحکمی در مقابل تحجر و خشونت ایجاد نمود، درود می فرستیم و یاد و خاطره شهیدان والامقام رجایی وباهنر و شهدای فرهنگی را گرامی می داریم.

حال و هوای روز و هفته معلم امسال تفاوت های چشمگیری با سال های گذشته به خاطر شیوع ویروس کووید-۱۹ پیدا کرده است. معلمان ایرانی همگام با ۱۵۰ میلیون معلم در سراسر جهان، در واکنش به تعطیلی مدارس، جریان آموزش را به صورت مجازی پیگیری و اجرا می کنند. بی شک بحران کرونا تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت زیادی بر نظام آموزشی و تحول در نقش و جایگاه معلمان خواهد گذاشت. شاید آنچه معلمان به لحاظ تقویت دانش مجازی در طول کمتر از سه ماه گذشته فرا گرفته اند، در یک روند عادی و تدریجی در طول چندین سال دست یافتنی نبود.

معلمان با توجه به حس مسئولیت پذیری ویژه ای که دارند و همواره جزو گروه های مرجع با بالاترین ضریب اعتماد عمومی در میان اقشار مختلف محسوب می شوند، بلافاصله پس از تعطیلی مدارس به خاطر شیوع ویروس کرونا، تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا جریان آموزش متوقف نگردد.

برخی از آن‌ها علی رغم اینکه فاقد مهارت های لازم برای آموزش مجازی بودند و آموزش های لازم وکافی در این زمینه ندیده بودند بودند، با خلاقیت و به نمایش گذاشتن صحنه‌های فداکارانه و ایثارگرانه، جریان آموزش به دانش آموزان را تداوم بخشیدند.

وزارت آموزش و پرورش نیز با عنایت به این واقعیت که هر روز آموزشی قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان برای دولت و نظام آموزشی هزینه‌ی جاری در بردارد بلافاصله پس از تعطیلی مدارس بستر لازم را برای آموزش های تلویزیونی با همکاری صدا و سیما فراهم نمود و سپس شبکه آموزشی شاد را راه اندازی کرد که اگرچه محدودیت ها و ضعف هایی در مراحل اولیه اجرای آن وجود دارد ولی در آینده می تواند بستر مکمل و موثری در روند آموزش کیفی به دانش آموزان باشد.

باتوجه به نابرابری امکانات بین خانواده ها و دانش‌آموزان بر مسئولین آموزش و پرورش لازم است که قدری از پایتخت و مراکز استان‌ها فراتر روند و اجازه ندهند کمبود امکانات، نابرابری آموزشی را تشدید نموده و عدالت آموزشی را مخدوش نماید. بنابراین، برای جبران عقب ماندگی های آموزشی صرفا نباید به شبکه شاد و سایر امکانات مجازی اکتفا نمود، زیرا هنوز هم هستند خانواده ها ودانش آموزانی که امکانات لازم برای استفاده از این شیوه ها راندارند.

آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی جامعه و متولی تربیت نسل های آینده که مسئولیت انتقال فرهنگ به نسل های بعدی را بر دوش می کشد، در شرایط فعلی با چالش های اساسی مواجه است که یکی از آن ها وضعیت و جایگاه معلمان و چگونگی جذب و نگهداشت آن ها در نظام آموزشی است. بدون شک معلمین دارای کیفیت آموزشی بالا، تاثیر چشمگیری در فرآیند آموزشی دارند. بنابراین تربیت حرفه‌ای معلمان و جذب آن ها از مراکز دانشگاهی معتبر باید در صدر اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

در اسفندماه سال 98 موضوع افزایش ۵۰ درصدی امتیازات جداول فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که تحول بزرگی را در وضعیت حقوقی کارمندان دولت به وجود آورد، به دلیل ضعف برنامه ریزی و عدم تدبیر مناسب موجبات نارضایتی بخش عظیمی از معلمان کشور را فراهم کرد. چرا که وزارت آموزش و پرورش با اجرای این بخشنامه، رتبه بندی فرهنگیان را که با تبلیغات زیاد اجرا کرده بود، درعمل خنثی وبی اثر کرد. خوشبختانه سازمان برنامه وبودجه و به ویژه رئیس آن، جناب آقای دکتر نوبخت در طول چند هفته گذشته با دعوت از نمایندگان تشکل های فرهنگیان و مدیران سازمان برنامه و بودجه ، سازمان امور استخدامی مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندین جلسه برگزار کرد و نهایتا تصمیم گرفته شد که در جهت رفع تبعیض حقوقی موجود بین کارکنان دولت و فرهنگیان، رتبه بندی معلمان از محل فوق العاده ویژه از اول فروردین ۱۳۹۹ در حکم فرهنگیان برقرار شود تا حقوق معلمان و نیروهای اداری تقریبا یکسان گردد و طرح رتبه بندی که از مهرماه ۹۸ اجرایی شده بود، با اصلاح ضرایب و تفاوت بین رتبه ها ترمیم و احیا گردد. علاوه بر این مقرر گردید یک کارگروه پنج جانبه با حضور نمایندگان تشکل های فرهنگی، پیش نویس لایحه اصلی رتبه بندی را به دولت ارائه تا ضمن تصویب در مجلس شورای اسلامی، امکان تامین منابع مالی ناشی از آن در بودجه سال ۱۴۰۰ فراهم گردد. در همین راستا از دولت محترم انتظار می رود گامی اساسی در جهت همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته ، حل مشکل دکتر معلم ها ، اعمال مدرک دوم فرهنگیان ، تعیین تکلیف نیروهای قرادادی و پیمانی و نیروهای خدماتی و استخدام شدگان ماده ٢٨ بردارد وشکاف دریافتی شاغلین و بازنشستگان را که در سال های گذشته عمیق‌‌تر شده است را ترمیم نماید.

در پایان امید آن می رود که در پرتو نگاه حمایتی نظام اسلامی و دولت به فرهنگیان، نهاد آموزش و پرورش بتواند به جایگاه واقعی و حقیقی خود برای تربیت نسلی دین دار، آگاه، مسئولیت پذیر، قانون گرا و کارآفرین نزدیک شود.

ارسال نظر


captcha