گفتگوی آوینی فیلم با رضا مهدوی کارشناس موسیقی درباره برخی انحرافات در مداحی

فرهنگ عاشورایی قداست دارد و نباید هر شعر و ملودی را اجرا کرد

انحراف در برخی از مداحی ها که با استفاده از تم موسیقایی لس آنجلسی درصدد جذب مخاطب هستند، موضوعی مهم و نابخشودنی در میان عزاداری های خالصانه عاشقان حسینی است. این موضوع، مورد بحث آوینی فیلم در گفتگو با «رضا مهدوی»؛ کارشناس خبره موسیقی و مجری برنامه شب موسیقی شبکه چهار قرار گرفت. این کارشناس موسیقی اع


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجوییرضا مهدوی در گفتگو با آوینی فیلم درباره سرچشمه انحراف در اشعار مداحی به آوینی فیلم گفت: در دهه شصت آثار خوبی در زمینه موسیقی آئینی و مداحی ها و روضه خوانی ها داشتیم. تا نیمه های دهه 70 هم شرایط خوب بود اما از زمانی که مشابه سازی خوانندگان لس آنجلسی در دستور کار موسیقی صدا و سیما قرار گرفت، یک نوع انحراف در موسیقی کشورمان ایجاد شد. یک نوع موسیقی پاپ رواج پیدا کرد که به صلاح و ثواب نبود و برخی از مداحان هم احساس کردند که در شرایط جدید می توانند وارد فضای متفاوتی بشوند و کم کم اشعار ارزشمند آئینی نادیده گرفته شد.

 

مدیر اسبق واحد موسیقی حوزه هنری در ادامه به اهمیت منبرهای ایام محرم برای افزایش آگاهی مداحان اشاره کرد و گفت: ما روایت داریم از آقای ابوالحسن خان صبا؛ نابغه موسیقی ایران که در 70 سال پیش در کتاب سرگذشت موسیقی ایران به شاگردان خود توصیه کرد که در دهه محرم کلاس های موسیقی را تعطیل کنند و برای یادگیری آهنگسازی، پای منبرهای عاشورا بنشینند تا از سخنان وعاظ برای خلق موسیقی دینی اقتباس کنند. در واقع ایجاد فاصله میان مداحان و شاعران با وعاظ دینی می تواند خلل مهمی در زمینه موسیقی عاشورایی باشد. در گذشته بزرگان موسیقی کشور به توصیه ابوالحسن صبا گوش کردند و از گوشه های مختلف به نفع موسیقی ملی استفاده کردند.

رضا مهدوی ادامه داد: از زمانی که مشابه سازی های بی اهمیت پاپ وارد فضای موسیقی عاشورایی شد، انحرافی در برخی از مداحی ها به وجود آمد و آنها فکر کردند با استفاده از تم لس آنجلسی می توانند مخاطبان بیشتری جذب کنند ولی بنده نه تنها به عنوان کارشناس موسیقی بلکه به عنوان کسی که دغدغه فرهنگ عاشورایی دارد، عنوان می کنم که نباید به هر قیمتی مردم را به هیات ها آورد و نباید هر ملودی را به اسم عاشورایی اجرا کرد.

 

این کارشناس موسیقی درباره وضعیت انتشار آثار ارزشمند در زمینه موسیقی عاشورایی به آوینی فیلم گفت: در دهه 80 بنده با توجه به مسئولیتی که در واحد موسیقی حوزه هنری داشتم، حدود 40 عنوان اثر عاشورایی را تولید کردم. این آثار برای حوزه هنری است و بیانش تبلیغ بنده محسوب نمی شود و بزرگان موسیقی کیفیت این آثار را تائید کردند. ما آثار نابی را از مقاتل خارج کردیم و از اشعار و آهنگسازان و خوانندگان درجه یک برای انتشار آثار استفاده کردیم. مثل آلبوم «خروش بحر» با صدای علیرضا افتخاری با اشعاری از سعدی و مولانا و بانگاهی عاشورایی. یا انتشار آلبوم «ماه نی» که با صدای امیرحسین مدرس تولید کردیم و همچنان در ایام محرم از رسانه پخش می شود. از مناطق ایران هم از اقوام مختلف اقتباس کردیم. آقای دکتر صالح پور که از هنرمندان تئاتر هستند، نمونه های تعزیه را درآوردند و ما به شکل موسیقایی منتشر کردیم. آلبومی که به 72 مداح خوزستانی معروف است را هم در حوزه هنری منتشر کرده بودیم. به نظرم آثار ارزشمندی در زمینه موسیقی عاشورایی را می توان به مردم معرفی کرد.

 

رضا مهدوی با انتقاد از عدم وجود نظارت در تولید آثار موسیقایی و نبود هدایت در بروز آثار ارزشمند موسیقی عاشورایی گفت: بطور کلی متولیان فرهنگی توجهی به تولید آثار موسیقی ندارند و فقط شعار می دهند که مثلا به موسیقی اقوام اهمیت داده می شود. هیچ توجهی برای انتشار موسیقی اصیل نمی شود. فقط برای موسیقی پاپ تلاش می کنند چون آن موسیقی پروپاگاندا دارد و برای آتیه مدیریتی شان به کار می آید! من سالها در جلسات شوراهای موسیقی بودم و با قاطعیت اعلام می کنم که مسئولی دغدغه مند در زمینه موسیقی اقوام ایرانی ندیدم تا بخواهد برای این نوع موسیقی هزینه کند در حالی که در نواحی مختلف ما عزاداری ها و مداحی های ارزشمندی داریم.

این کارشناس موسیقی در ادامه به آوینی فیلم گفت: حقیقت موسیقی ما آن چیزی نیست که امروزه شنیده می شود. وقتی کارشناس آشنا با مقتل خوانی وجود داشته باشد، آثار ارزشمند در زمینه موسیقی خلق می شود. وجود روحانیون و واعظان آگاه با حوادث عاشورا به این نوع موسیقی کمک می کند. در غیر اینصورت کارهای سطحی که ظاهری جذاب دارند وارد مداحی ها می شود چون برخی مداحان مطالعه قوی ندارند و علمای بزرگ ما بارها به این افراد اعتراض کردند که هر شعر و آهنگی را نخوانند ولی همچنان انحرافاتی در برخی مداحی ها وجود دارد.

 

رضا مهدوی در پاسخ به این که چه پیشنهاداتی برای حذف آثار سطحی در زمینه مداحی دارد، به آوینی فیلم گفت: متاسفانه متولیان موسیقی خیلی به این مبانی اعتقاد ندارند. ما همین یکشنبه شب در برنامه شب موسیقی شبکه چهار درباره موسیقی عاشورایی صحبت خواهیم کرد و در آن برنامه پیشنهاد خواهیم کرد که شوراهای ویژه ای برای بررسی آثار عاشورایی تشکیل شود تا مداحان را بخواهند و به شکل مصداقی نمونه هایی پخش شود و از آنها درخواست شود تا برای حفظ صیانت از مباحث حقیقی شیعی و فرهنگ عاشورا تلاش کنند تا دیگر در فضای مجازی به آثار لس آنجلسی در مجالس اشاره و توهین نشود و اینگونه مداحان را با خوانندگان لس آنجلسی مقایسه نکنند. باید این اتفاق بیفتد و شوراهایی در این زمینه تشکیل شود. فرهنگ عاشورایی قداست دارد و نباید هر شعر و ملودی را اجرا کرد. باید ریتم های وزین که شانیت این جریان را داشته باشد مورد استفاده قرار بگیرد. هر مداحی نباید به خود اجازه دهد هر شعری را بخواند. در بوشهر اجازه نمی دهند که در دهه محرم هر کسی دمام بزند و باید با وضو این کار را انجام بدهد و فرد باید قداست این کار را داشته باشد. اما در پایتخت متاسفانه این اتفاق نمی افتد و هر کسی دست به هر سازی می زند و هر شعری را می خواند. باید هیات های عزاداری توسط روحانیون گرامی و وعاظ برجسته راهنمایی شوند.

 

این کارشناس موسیقی در پاسخ به اینکه چه پیشنهاداتی برای بهبود تولید آثار عاشورایی و انتشار مداحی های ارزشمند دارد، عنوان کرد: پیشنهاد شده بود که برای تشخیص مداحان ارزشمند به آنها گواهینامه داده شود. من در شورا با این موضوع مخالفت کردم که نباید مداحان را به شکل درجه و مدرک دسته بندی کرد. آفت بزرگ این سالها مدرک گرایی است که همه دنبال عناوین دکتر و مهندس هستند. باید مداحان را با واقعیت مقاتل تاریخی آشنا کرد. باید روحانیونی که در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند در این بخش هم فعالیت داشته باشند. روحانیون خوشصدا در گذشته در انتهای سخنرانی خود مداحی های زیبایی می خواندند و امروز هم باید شنیده شود. افرادی که احاطه و اشراف خوبی به واقعه عاشورا دارند، باید الگوی مداحی ها قرار بگیرند. چه الگویی بالاتر از حاج آقا کوثری رحمت الله علیه که در حضور حضرت امام می خواندند و وقتی با زبان ترکی می خواند همه گریه می کردند. چقدر زیبا ایشان اشعار را می خواند و مشخص بود در محضر مراجع تقلید بزرگ شده و یاد گرفته است. ما باید این نوع مداحی ها را آکادمیک کنیم و کلاس هایی برگزار شود و نمونه های اشعار مناسب مورد بررسی و انتخاب جهت الگوپذیری قرار بگیرد.

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار