در میزگرد بررسی موانع طرح کاداستر مطرح شد

طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود / دولت متولی کاداستر باشد

موانع اجرای طرح «کاداستر» در ایران با حضور اعضای کارگروه طرح کاداستر ملی بسیج دانشجویی بررسی شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجوییسبزه کار، مدیر کارگروه کاداستر ملی بسیج دانشجویی در نشست بررسی موانع طرح کاداستر در ایران گفت: هر کشوری کاداستر را متناسب با اقلیم و فرهنگ خود بومی سازی کرده و متفاوت از دیگر کشورها از آن بهره برداری می کند با این وجود آنچه اهمیت دارد این است که ما کاداستر را متناسب با فرهنگ بومی خود اجرا کنیم.

سبزه کار: طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود/ بخشی: دولت متولی کاداستر باشد

سبزه کار با تاکید بر اینکه نباید برای اجرای کاداستر از دیگر کشورها تقلید و یا از خارجی ها برای اجرای آن استفاده کنیم، افزود: بحثی که وجود دارد این است که از متولیان کاداستر در دیگر کشورها استفاده شود تا آنها کاداستر ایران را به صورت استاندارد اجرا کنند که به این موضوع چند ایراد وارد است نخست اینکه کاداستر یک زیرساخت امنیتی کشور به حساب می آید که اگر توسط دیگر کشورها اجرا شود می تواند تبعات داشته باشد.

 

طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود

مدیر کارگروه کاداستر ملی بسیج دانشجویی با بیان اینکه کاداستر ابزاری برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است با این وجود ما صرفا به کاداستر از این دید که وضعیت افراد کشور را مشخص نمی کند نگاه نمی کنیم، اظهار کرد: دید کلانی که مطرح شده این است که توسعه پایدار را در قالب اجرای کاداستر دنبال کنیم و این زمینه ساز توسعه و مدرن شدن کشور خواهد بود. البته این موضوع مشارکت تمام سازمان ها و ارگان های دارای اطلاعات را می طلبد.

 

وی با اشاره به اینکه تبادل اطلاعات در راستای اجرایی شدن کاداستر بین سازمان ها و ارگان ها به سختی انجام می شود گفت: امیدواریم با مطالبه گری این تبادل اطلاعات در راستای اجرایی شدن کاداستر اتفاق بیفتد.

 

سبزه کار تصریح کرد: کاداستری که مدعی اجرایی شدن آن هستند به طور باید و شاید اجرا نشده و موانع و اشکالاتی به آن وارد است که باید برطرف شوند در درجه بعدی باید کاداستر به عنوان زیرساخت توسعه به کار گرفته شود.

 

سازمان ثبت اسناد و املاک گزارش دهد

مصطفی کمالی، عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی نیز با بیان اینکه در این کارگروه هر یک از اعضا بر روی یک حوزه مرتبط با کاداستر فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: بررسی تجربه‌های کشور‌های موفق در حوزه کاداستر و قوانین روی زمین مانده مرتبط با کاداستر از جمله بخش‌هایی است که در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته اند. 

کمالی با بیان اینکه مجموعه اطلاعات جمع آوری شده زا در خصوص کاداستر در قالب پاورپوینت به قوه قضائیه  ارائه کردیم، تصریح کرد: کاداستر از سال ۱۳۳۴ در ایران اجرا شده و قانون جامع حدنگاری نیز در سال ۹۳ به تصویب مجلس رسیده و از اول فروردین سال ۹۴ لازم الاجرا شده و طبق آن قوه قضائیه به عنوان مجری این طرح موظف بوده ظرف پنج سال سند‌های دفترچه‌ای را به سند‌های حدنگاری تبدیل کند. 

عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی تصریح کرد: یکی از بحث‌ها این بوده که سازمان ثبت اسناد و املاک در پایان هر سال گزارشی از پیشرفت‌های کار کاداستر را به مجلس ارائه دهد، اما از اینکه گزارشی ارائه شده یا نه ما اطلاعی نداریم در هر حال سازمان ثبت اسناد و املاک باید در مورد عملکرد خود توضیح دهد و دیگر اینکه بگوید در این پنج سال کار تا چه حد پیش رفته است. 

وی با بیان اینکه سایت مرتبط با کاداستر نیز محتوای خاصی ندارد و گزارش عملکرد مختص به کاداستر در این سایت فاقد هر گونه اطلاعاتی است، اظهار کرد: آماری که مسئولان ذیربط در زمینه اجرای کاداستر ارائه می‌دهند با هم تناقض دارد.
 
سبزه کار: طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود/ بخشی: دولت متولی کاداستر باشد

کمالی با بیان اینکه کاداستر می‌تواند قیمت املاک را کنترل کند، جلوی زمین خواری و کوه خواری را بگیرد و همچنین بر روی ازدواج هم تاثیرگذار است و ما روی این حوزه تحلیل مفصلی داریم، تصریح کرد: کاداستر ابتدا نقشه برداری و سپس اضافه کردن اطلاعات حقوقی به نقشه‌های بزرگ مقیاس است. در هر حال اجرای کاداستر در توان یک ارگان خاص نیست و ارگان‌های مختلف همچون نیرو‌های مسلح و شهرداری‌ها باید در این رابطه با هم همفکری داشته باشند تا سیستم کاداستر جامع آنلاین در کشور اجرا شود. 

عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی به چالش پیش روی کاداستر در کشور اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی این بوده که زمان تدوین قانون جامع حدنگاری به زیرساخت‌های لازم کمتر توجه شده و بیشتر بخش حقوقی کاداستر مورد توجه قرار گرفته است.

دولت متولی کاداستر باشد
محمدامین بخشی از دیگر اعضای کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی نیز به مطالعه این کارگروه نسبت به تجربه کشور‌های اروپای شرقی، آسیای میانه، استرالیا، آمریکا و آفریقا در زمینه کاداستر اشاره کرد و افزود: تمام این کشور‌ها حداقل سیستم کاداستر دو بعدی را دارند و الان نیز به سمت کاداستر آنلاین و چند منظور پیش می‌روند.

وی با بیان اینکه زیرساخت اطلاعات مکانی از زیرساخت‌های اصلی کاداستر است و این کار در کشور ما در سال‌های ۹۱ و ۹۲ اوج گرفت، ولی از آن از آن خبری نیست، اظهار کرد: باید دولت متولی کاداستر باشد و سازمان ثبت اسناد و املاک فقط به عنوان بخشی از کار اجرای کاداستر نقش ایفا کنند چرا که فقط یک بعد کار کاداستر ثبتی است. با این وجود، چون همه ارگان‌ها و سازمان‌ها اطلاعات مختص به خود را دارند این اطلاعات باید در کاداستر جامع ثبت شود.
 
خدادادی دیگر عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی به نقدینگی موجود در خانه‌های خالی شهر تهران اشاره کرد و گفت: ۱۳ درصد خانه‌های تهران خالی است و مالیاتی در قبال آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: اگر مالیات خانه‌های خالی موجود در تهران پرداخت شود بخشی از کسری بودجه دولت جبران خواهد شد. از طرفی وقتی این ۱۳ درصد خانه خالی وارد بازار مسکن شوند خیلی از معضلات جامعه از جمله مشکل گرانی مسکن حل خواهد شد. 

خدادادی با بیان اینکه سه میلیون و ۸۹۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد که اگر به طور میانگین متراژ هر کدام از این واحد‌ها را ۷۰ متر مربع در نظر بگیریم حدود ۲۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر خانه خالی در تهران وجود دارد، اظهار کرد: اگر قیمت هر متر از این خانه‌های خالی را ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم ۲۷۲۳ میلیارد تومان نقدینگی در این ۱۳ درصد خانه خالی خوابیده است. 

جعفری، دیگر عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی به اهمیت قیمت گذاری مسکن اشاره کرد و گفت: مردم با افزایش روند قیمت مسکن درگیر بوده و مسئولان هم دنبال قیمت گذاری مناسب هستند، اما در این رابطه چالش‌هایی وجود دارد مثلا بخشی از مسئولان می‌گویند باید بخشنامه‌ای صادر شود که ۳۵ تا ۴۰ درصد قیمت مسکن کاهش یابد و یک کارشناس خبره دادگستری نیز در هنگام خرید و فروش ملک حضور داشته باشد که برخی‌ها معتقدند این موضوع امکان پذیر نیست. 

وی اظهار کرد: یکی از راهکار‌هایی که برای کنترل قیمت مسکن ارائه شده تعلق گرفتن مالیات از خانه‌های خالی است که به درستی اجرا نشده است.
 
سبزه کار: طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود/ بخشی: دولت متولی کاداستر باشد

جعفری افزود: به گفته مشاوران املاک مالیات بر خانه‌های خالی یکبار تجربه شده و نتیجه نداده و این عرضه و تقاضاست که تعیین کننده بازار مسکن است. با این وجود ما راهی جز افزایش تولید و ساخت مسکن برای کنترل بازار مسکن نداریم که بنده این نظر را رد می‌کنم، چون تعلق گرفتن مالیات به خانه‌های خالی راهکاری برای کنترل و افزایش قیمت مسکن است، ولی این اقدام یک شرط دارد و شرط آن هم این است اطلاعات دقیق ملکی وجود داشته باشد که این اطلاعات نیز از اجرای درست طرح ملی کاداستر به دست می‌آید.

عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی گفت: اگر بخواهیم بحث قیمت گذاری مسکن را به عنوان یک زنجیره در نظر بگیریم اجرای درست کاداستر باعث می‌شود که اطلاعات ملکی هر فردی ثبت شود و همین اطلاعات باعث تعلق گرفتن مالیات به خانه‌های خالی و کنترل قیمت مسکن می‌شود پس می‌توان گفت: رابطه تنگاتنگی بین طرح کاداستر و کنترل قیمت مسکن وجود دارد.

وی افزود: اگر بتوانیم کد دار کردن املاک را با استفاده از کاداستر انجام دهیم از طریق این کد می‌توان تمام اطلاعات ملکی مالکین را به دست آورد و از این طریق دولت امکان می‌یابد از اطلاعات ملکی افراد باخبر شو و طبق آن مالیات اخذ کند. 

جعفری با بیان اینکه کددار کردن املاک از سال ۵۲ مسئله و دغدغه سیاست گذاران بوده تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک به دلایل مختلفی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده است. 

وی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که در ایران مالکیت مطلق روی زمین‌ها وجود دارد یعنی مالک می‌تواند بدون هماهنگی با دولت و از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی ملک را خرید و فروش کند که این موضوع نوسان قیمت مسکن را به دنبال دارد با این وجود با اجرای درست کاداستر خرید و فروش ملک بدون اطلاع دولت از بین می‌رود و دولت روی املاک تسلط پیدا می‌کند.
 
کاداستر انحصار کانون وکلا و مافیای پزشکان را می شکند
کریمی، دیگر عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر به طور مستقیم حداقل ۵۰۰۰ نیرو به کارگیری می‌شوند، گفت: انحصار کانون وکلا و مافیای پزشکان دو مسئله عمده‌ای هستند که کشور با آن‌ها مواجه است با این وجود از طریق کاداستر می‌توان اطلاعات املاک مربوط به پزشکان را ثبت و تعداد آن‌ها را احصا کرد چرا که در اطلاعات مربوط به املاک معلوم می‌شود که هر ملک چه کاربری دارد و همین موضوع در مورد وکلا قابل اجرا است.
 
سبزه کار: طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود/ بخشی: دولت متولی کاداستر باشد

وی افزود: تفکری وجود دارد که معتقد است باید تمام امکانات در تهران متمرکز شود با این وجود اگر طرح کاداستر به درستی به مرحله اجرا برسد می‌توانیم استاندارد‌هایی را در نظر بگیریم و با توجه به تراکم جمعیت و وضعیت بومی هر منطقه امکانات کشور را تقسیم کنیم که این موضوع باعث محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال خواهد شد.
 
فقدان اصلی‌ترین زیرساخت‌های کاداستر 
فهامی، دیگر عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی با اشاره به اینکه یکسری نقشه‌ها در کشور وجود دارد که به درستی طراحی نشده اند، افزود: نقشه‌های یک دو هزارم را که سازمان ثبت تهیه کرده از نظر محتوایی درست هستند از طرفی یکسری نقشه‌ها یک پانصدم وجود دارد که این نقشه‌ها باید روی کاداستر اجرایی شوند، اما با وجود اینکه این نقشه‌ها در مورد هر ملکی تهیه شده اند، ولی با نقشه‌های یک دو هزارم هم خوانی ندارند در صورتی که باید تطابق داشته باشند و این یکی از مشکلات زیرساختی است که می‌توانیم بگوییم هیچ گونه منبع نقشه برداری در مورد کاداستر نداریم. 

فهامی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های کاداستر نقشه برداری است که ما این نقشه برداری را در اختیار نداریم.

 

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار