عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور:

فرهنگ غربی، به جامعه امروز ما بی ارزش بودن و عدم اتکا به خدا را تزریق کرده که جوان باید ابتذال، در آتش شهوت مردن یا خودکشی را برای حل مشکل انتخاب کند.

به نظر بنده مسئولان فرهنگی و آموزش و پرورش از تصویب سند تحول آ.پ اگاهی داشته اند، اما متاسفانه برخی از آنها همانند تقی زاده ها، آرمان شهر خود را غرب دانسته و تعمدا از اجرایی شدن آن جلوگیری کرده اند تا مسیر را به آن سمتی که خود می خواهند حرکت داده و الا چه دلیلی دارد که ..‌.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی /چند روز است موضوع شادی در مدارس و پخش و خواندن دست جمعی آن توسط دانش آموزان در صدر موضوعات فرهنگی کشور قرار گرفته است . در پی همین موضوع واکنش های متفاوتی را در فضای مجازی و فضای رسمی کشور شاهد بودیم . لذا در همین خصوص با یکی از اعضای شورای تبیین مواضع دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان گفتگویی داشته و نظرات ایشان را در این رابطه مورد چالش و بررسی قرار دادیم که به اختصار به گزیده ای از این گفتگو اشاره می کنیم .

عرض سلام دارم خدمت شما . در ابتدا از شما می خواهم توضیحی در رابطه با این آهنگ داده و نظر جامعه معلمان را در این رابطه مطرح بفرمایید ؟
بنده هم خدمت شما خبرنگار عزیز عرض سلام دارم . در این موضوع باید یک نکته را متذکر شوم که معلمان ما و جامعه فرهنگی با شادی کردن دانش آموزان مخالف نیستند. 
اما این آهنگ در وهله اول نه از نظر محتوا و نه از نظر سبک متناسب با سن این دانش آموزان نبوده و در وهله بعد متضاد فرهنگ ایرانی_اسلامی است . جامعه معلمان هم مانند سایر افراد جامعه با پخش این نوع آهنگ ها در مدارس مخالف هستند . این موضوع که در حال حاضر به یک چالش تبدیل شده است ناشی از کج سلیقگی عده ای محدود از معلمان بوده است .
پس بنظر شما این خرده فرهنگ ها چطور به یکباره در کشور تشکیل شده و گسترش پیدا می کند ؟
 
این موضوع یک بحث طولانی را می طلبد که نیاز به یک مقدمه دارد . اگر ما بخواهیم با این موضوع به عنوان یک فرهنگ متهاجم نگاه کرده  نه از نگاه امنیتی و سیاسی در می یابیم که در حال حاضر ما در درون همان فرهنگ به زیست خود ادامه می دهیم و رشد نمو پیدا کرده ایم . البته از بعد از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد نسبت خود را با این فرهنگ تعیین کنیم تا بتوانیم به تمدن اسلامی برسیم . در برخی موضوعات موفق بوده ایم اما در برخی موضوعات هنوز نتوانسته ایم به اهداف خود برسیم . مثلا در برگزاری مراسمات مذهبی و استفاده از علم جدید برای برخی پیشرفت های صنعتی موفق بوده ایم اما متاسفانه در برقراری سبک زندگی اسلامی و ایرانی در بین همه مردم نتوانسته ایم به موفقیت برسیم. اسلام مطمئنا دین شاد و نشاط بخشی است و مطمئنا شادی آن بسیار پایدار تر است از شادی های زود گذر و هوس آلود غربی است . اما دستگاه های متولی امور فرهنگی نتوانسته اند این موضوع را تبیین کرده و مصداق هایی از شادی حلال را به جامعه عرضه کنند .
پس تا اینجای بحث پیش رفتیم که ما در درون فرهنگ و تمدنی مادی به نام فرهنگ غرب زندگی می کنیم . همین فرهنگ است که برای ما نیاز تعریف می کند و پاسخ آن را از درون خودش می دهد . همین فرهنگ است که به جامعه امروز ما پوچ و بی ارزش بودن و عدم اتکا به خدا را تزریق کرده که جوان امروز اگرنتواند از پس مشکلات خود بر بیایید راهی که معرفی کرده است یا ابتذال و در آتش شهوت مردن است یا خود کشی است . همین فرهنگ است که برای ما کشور های به قول خودشان جهان سوم ، غرب را آرمان شهر معرفی کرده است که بهتر است آن آرمان شهر را که غرب برای ما به چهره تصویر کشده است در کتاب صدسال تنهایی گابریل گارسا مارکز ببینیم که آن شهر، رویایی خیالی بیش نیست و غایت آن جز فساد و تباهی و رنج و نکبت نیست . همین فرهنگ است که امروز برای جوان من تعیین کرده است که باید شاد باشد و چه نیاز زیبایی اما جواب این نیاز که از فطرت آن سرچشمه می گیرد را اینچنین با یک آهنگ کاملا لهو و فساد انگیز جواب داده است .
پس این حرکت جواب یک نیاز بوده است که به دنبال جواب خود به این آهنگ رسیده است . اما گسترش آن هم به وسیله فضای مجازی شکل گرفته و تعمیم این نیاز به سایر دانش آموزان و باز آن جواب که طبیعی است .
آقای عنایت خواه پس جایگاه سند 2030 کجاست که اکثر رسانه ها از آن حرف می زنند ؟
سوال کاملا خوبی است . در اینجا باز اگر از دیدگاه تمدنی به دو موضوع سند تحول بنیادین و سند 2030 نگاه کنیم در می یابیم خود به خود اگر ما سند تحول را اجرایی نکنیم یعنی در مسیر تحول و فرهنگ سازی قدم بر نداریم حتما در حال اجرایی کردن سند 2030 هستیم . نه به اسم این سند یا هر سند دیگر بلکه این روندی است که وقتی ما در تمدنی زندگی می کنیم جواب نیاز های خود را از آن می جوییم .
دقیق تر بگویم اجرایی نکردن سند تحول بنیادین یعنی اجرایی کردن سند 2030 .
آیا مسولین فرهنگی و آموزش و پرورش ما از این موضوع اطلاعی ندارند که 8 سال که از تصویب و ابلاغ سند تحول می گذرد اما هنوز زیر نظام های آن را ابلاغ نکرده اند ؟
بنظر بنده مسئولان از این موضوع آگاهی داشته اند . اما متاسفانه برخی از آنان همانند تقی زاده ها آرمان شهر خود را غرب دانسته و تعمدا از اجرایی شدن آن جلوگیری کرده اند تا مسیر را به آن سمتی که خود می خواهند حرکت داده و الا چه دلیلی دارد که بعداز تاکیدات مکرر رهبری و مطالبات عمومی مردم و معلمان که صورت گرفته است اما سند همچنان به عنوان یک سند انتزاعی و برای روی طاقچه بودن معرفی شده است .
متاسفانه هنوز برخی از سیستم های تعلیم و تربیت در دست همین جریان به اصطلاح روشنفکراست که برای تعلیم و تربیت جز فنلاندی یا ژاپنی شدن مسیر نمی بینند و دقت ندارند که در اسناد همان فنلاند هم که آرمان شهر آن ها است متذکر شده است این سیستم آموزش و پرورش مناسب است چون بومی است اما همچنان نگاه تقلید کورکورانه را فریاد می زنند .
بنظر شما مشکل کجاست و مسیر آن چیست ؟
در یک کلام نظام تربیت معلم ما کارآمدی کافی برای تربیت معلم تراز انقلاب را چه عرض کنم بلکه تربیت معلم عادی هم ندارد . 
نیرویی بسیار خوب و فعال را جذب می کند اما در این چرخه تربیت آن را هدر می دهد یا اصلا نیرویی را جذب کرده است که از حداقل های اخلاقی یک شهروند عادی هم برخوردار نیست بعد دقت کنید با آن نظام تربیت معلم این شخصیت به چه معلمی تبدیل خواهد شد .
ان شا الله در گفتگو آینده ویژه در رابطه با تربیت معلم با شما صحبت خواهم کرد و راهکار های خود را اعلام می کنم .
جناب آقای عنایت خواه از شما تشکر می کنم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار