یادداشت/محمد رحیمی

ضرورتی انکار ناپذیر؛ کمپینی برای سیاستگذاری صحیح اقتصادی

کمپین هایی چون "نه به خرید" در جهت کمک به تشدید تحریم های اقتصادی، پازل دشمنان را تکمیل می کنند حال آنکه اکنون برای کشور ایران هرگونه تحریم جدید یا تشدید تحریم های قبلی به زیان تولید ملی و به سود کالای بی کیفیت و ارزان وارداتی می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی / محمد رحیمی فعال دانشجویی استان فارس در خصوص نارضایتی و مشکلات معیشتی مردم و به راه انداختن کمپین" نه به خرید" توسط عده ای سلبریتی یادداشتی نوشت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

 

این روزها که نارضایتی و مشکلات معیشتی مردم گریبان امورات جاری اشان را گرفته است، در این گیر و دار بود که برخی از ورزشکاران و هنرمندان نیز کمپین " نه به خرید" را پایه گذاری کردند؛ با توجه به مسبوق به سابقه بودن این اقدام و راه اندازی کمپین های این چنینی، یک پرسش مطرح می شود و آن، اینکه  راه اندازی این کمپین ها تا چه اندازه می تواند مشکلات مردم را حل کند؟

 

از منظر منطق اقتصادی که واکاوی پیش فرض های این کمپین می نشینیم، با بن‌بستی مفهومی روبرو می شویم، چرا که پیش فرض این کمپین ها زدن مهر تایید بر عملکرد صحیح دولت، مجلس و نهادهای سیاست گذار بوده و انتقال تقصیرها به سمت صرفا فعالیت های دلالی.

 

این موضوع همان اقدامی است که در زمان افزایش تورم صورت می گیرد و به جای پرداختن به حل مسئله، پاک کردن صورت مسئله هدفگذاری می شود و مردم به جای انتقاد از دولت که تورم را کنترل کند، دولت را حمایت و تشویق به کنترل قیمت ها می کنند، فرآیندی که در نتیجه آن، دولت با ابزارهای کنترل و تعزیر به جنگ بازار و بازرایان می رود و خود را که عامل اصلی رقم خوردن وضع نامطلوب موجود است، بری از تقصیر معرفی کرده و از دایره پاسخگویی خارج و بر سکوی مدعی می نشیند؛ می توان به جرأت ادعا کرد که تورم، بی ثباتی و آشفتگی بازار و ... نه فقط برخاسته از فعالیت های دلالانه می باشد بلکه علت اصلی را می توان محصول رفتار سیاست گذار است.

 

" کمپین نه به خرید " واقعیت ها را نادیده گرفته و مفهوم انتظارات را زیر سوال می برد؛ انتظاراتی که در اقتصاد به معنای پیش بینی ها و تخمین های فعالان اقتصادی از متغیرهایی چون قیمت، فروش، درآمد و غیره که فعالان اقتصادی در تصمیم گیری های خود آینده نگری می کنند، تعبیر شده یا به عبارتی دیگر انتظارات آتی از تغییر وضعیت متغیرهای اقتصادی را که فعال اقتصادی در تصمیم گیری امروز خود لحاظ می کنند.

 

با در نظر گرفتن انتظارات اقتصادی، کمپین یک رفتار عقلانی را با کنش احساسی بی اثر می کند و موفق نخواهد بود، این ادعا از آن روست که وقتی در برهه ای قیمت  کالا به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید و هزینه های تحمیل شده به بنگاه ها افزایش پیدا می کند، آیا مردم انتظار دارند تولید کننده کالای خود را بدون افزایش قیمت تمام شده به بازار عرضه کند؟

 

کمپین هایی چون "نه به خرید" در جهت کمک به تشدید تحریم های اقتصادی، پازل دشمنان را تکمیل می کنند حال آنکه اکنون برای کشور ایران هرگونه تحریم جدید یا تشدید تحریم های قبلی به زیان تولید ملی و به سود کالای بی کیفیت و ارزان وارداتی می شود. باز هم بر این نکته تاکید می شود که بی ثباتی بازارها محصول سیاست های غلط اقتصادی دولت است نه رفتار فعالان اقتصادی که در زمینه تنظیم سیاست های اقتصادی و سازماندهی بازارها ناتوانی خود را به نمایش گذاشته است و نتیجه مطلوب ریشه در مطالبات صحیح اقتصادی دارد نه کنش های احساسی، اجتماعی.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر


captcha
پربازدید ها
آخرین اخبار